Startside Utstillinger Kunstnere Kunstklubb Gjestebok Om Oss
 

Eser Afacan

8-

Eser Afacan f. 8 august 1953, Tarsus, Tyrkia Jeg lever for kunsten, sier Eser Afacan. I løpet av 2008 har han igjen tatt et nytt steg opp på suksessstigen som kunstner. Hos fineArt er han en av våre bestselgende kunstnere. Han er likevel et hottere navn i Paris, London og København enn i Norge, og maleriene hans selges for sekssifrede beløp. Hans bilder er vist på gallerier blant annet i USA, Japan, Frankrike og Tyrkia. Afacan er i dag bosatt i Canada etter å ha følt seg misforstått som kunstner i Norge. Han var også en fargeklatt i det norske kunstmiljøet. Han trykket Nerdrums kitsch til sitt bryst, og la ikke to fingre i mellom når det gjaldt å ytre sine meninger, enten i egen dagbok på sin hjemmeside eller i ulike medier. Janteloven seiret, er trolig hans mening. Det var ikke plass til en Afacan i norsk kunstandedam. Afacan arbeider med maleri, kulltegninger og grafikk. Han tilhører Norges lille gruppe med såkalte klassiske eller realistiske malere, bedre kjent som Nerdrum-skolen. Anatomien, kroppen, bevegelsene, et tidløst språk og en naturalsistisk tilnærming til motivet er stikkord. Afacan omtales som et av de mest spennende navn i moderne norsk kunsthistorie. Ved enkelte utstillinger har det vært ventelister for å få kjøpt hans arbeider, malerier ble solgt ut i det de var tørre og han samlet seg et stort publikum på 90-tallet. Hans verk finnes allerede i en rekke private samlinger inn- og utenlands. De figurative bildene har ofte en erotisk tone der kvinnen er i sentrum. Bildene har også en dramatisk nerve med mye patos, følelse og bevegelse. Det er indre og ytre konflikter og naturdramaer. Enkelte ganger kan bildene gli over i kitschy kiosklitteratur-illustrasjoner med helter med langt flagrende hår og kvinner med klærne revet av så brystene blottes. Andre ganger har Afacans motiver en gammelmesterlig tone og symbolsk stemning i en fin stille atmosfære. Eller de får et religiøst preg. - Tre stadier er viktig for meg; det negative, det positive og det romantiske. Jeg lager aldri selvportretter, men jeg maler min egen begravelse. Det er veldig romantisk, for jeg ønsker å komme til et hyggelig sted, sier Eser AfacanAfacan har også blitt refusert ni ganger av Høstutstillingen, men ble belønnet med førsteprisen av Manhattan Arts i New York: Etter å ha etablert seg som kunstner i Norge ble han i 1992 innbudt til en konkurranse avholdt av Manhatten Arts. 1. premien i konkurransen var å få utsmykke førstesiden av juniornummeret til magasinet. Juniornummeret var spesielt, det var første nummer etter en layoutendring. Blant 150 kunstnere fra 70 land vant Afacan 1. premien med maleriet Sister of the wind. I tillegg til førsteside, ble han presentert i en 4 siders reportasje i magasinet. Afacan fikk mange forespørsler om utstillinger i USA etter dette, men synes ikke tiden var moden før han i 2003 lyttet til Kingston i Canada for å satse på det amerikanske markedet. Hans første utstilling etter flyttingen var Art Expo i New York i februar 2004. Dette ble en suksess og Afacan gjorde avtaler om utstillinger i alle de viktige byene i Nordamerika, Toronto, Montreal, New York, San Francisco og Chicago i løpet av 2005/2006 (Info hentet fra FinArt)

 
 

Frokost

Teknikk: Gicleè
Størrelse:
Ramme: ja


Hand

Teknikk: Gicleè
Størrelse:
Ramme: ja


Lien

Teknikk: Gicleè
Størrelse:
Ramme: ja


time can fly

Teknikk: Gicleè
Størrelse:
Ramme: ja

 

Piece of bread

Teknikk: Gicleè
Størrelse:
Ramme: ja


Sister of the wind

Teknikk: Gicleè
Størrelse:
Ramme: ja

Galleri 1897

Admin